Vzgoja otrok iz ranljivih skupin in drugih, ki se težje učijo ali imajo specifične potrebe, zahteva poseben pristop in predanost. Fino se je zavzemati za njihovo enakopravno vključevanje v družbo, pri čemer je vredno poudariti, da je vsak otrok vreden enake pozornosti in prizadevanja za srečo in uspeh.
Ko se starši, vzgojitelji ali prostovoljci soočajo z izzivi, kot so neupoštevanje navodil, težave pri učenju ali pomanjkanje motivacije, je ključnega pomena razumevanje in empatija. Zgodba o “Maji” – ime je izmišljeno, deklici iz romske skupnosti, ponazarja moč individualnega pristopa: kljub prvotnim težavam pri učenju je Maja zasijala, ko je prejela dodatno pozornost in podporo, ki jo je potrebovala.
Kot prostovoljka društva Epeka sem imela priložnost prispevati pri učni pomoči več otrokom iz ranljivih skupin, pri čemer sem se trudila vsakemu posebej nuditi pozornost in podporo. Je res, da je včasih bil kar izziv 3 na enkrat učiti, in vsaki nameniti pozornost, a z spodbudo in razumevanjem, da vsak kdaj pade ven in ga vedno znova spodbujati, da zmore in da se lahko to nauči, ter da ve, da si ob nejemu in ga razumeš in sprejemeš tudi ko mu ni in ponovno podpreš in spobujaš, ter mu pokažeš da si tam za njega(v prvi vrsti zase:)), je to velika reč. V spominu mi bo za vedno ostala skupina otrok, ki so se na začetku soočali s številnimi izzivi v šoli. Bili so nemotivirani, pogosto so manjkali pri pouku in imeli težave s prilagajanjem učnim načrtom. In kako se z podporo da veliko narediti.
S svojim empatičnim pristopom sem ustvarila varen prostor, zaupanje med otroki in jih spodbujala k rednemu obiskovanju šole ter pridobivanju novih znanj, katerega namen je da ga znajo uporabiti v praksi. Poskušala sem razumeti njihove individualne potrebe in prilagoditi metode učenja, da bi vsakemu izmed njih omogočila notranje zadovoljstvo. Skupaj smo premagovali ovire, reševali naloge, se skupaj pogovarjali, zabavali, igrali in se veselili malih zmag na poti k notranjemu zadovoljstvu.
Ključni koraki za uspešno vzgojo otrok iz ranljivih skupin:
- Razumevanje in sočutje: Najprej se posvetite razumevanju otrokovega stališča in potreb ki so za tem. Prisluhnite njihovim težavam, potrebam in občutkom brez prekinjanja. Pokažite, da razumete njihove izzive in da ste tukaj, da jim pomagate in podprete.
- Razumevanje odnosa: Fino je imeti razumevanje, da je odnos vedenje s katerim ob drugih lahko zadovoljimo svoje potrebe, realiziramo svoje vloge in vzpostavimo notranje ravnovesje. Ko imamo to razumevanje je še kako pomembno, da ustvarimo varno okolje in pogoje, ter izbiramo vedenja ob katerih lahko drugi ob nas zadovoljijo svoje potrebe in se ob tem počutijo notranje zadovoljno.
- Razumevanje vzgoje: Ko govorimo o besedi vzgoja, si je fino postavititi to vprašnje – kaj delam? Vzgajam. Naše vedenje je vedno glagol in odnos, ki ga imamo do sebe in druge osebe. In vzgajamo lahko na način, da izbiramo vedenja kot so – da zahtevamo, slilimo, kaznujemo ali na način da podpiramo, spobujamo, sprejemamo,. Izbira vedenja vedno je naša izbira. Temlj dobre vzgoje je odnos ob katerem se lahko otroci ob nas počutijo varne, sprejete, podporne, spoštovane in ljubljenje,.
- Ne/povezovalna vedenja: Vsaka zahteva ali prisila ali kazan ali kritizranje pri ne/učenju vodi v odpor do učenja in škoduje odnosu. Zato je pomembno, da nepovezovalna vedenja zamenjate z povezovalnimi: razumevanje, sprejemanje, spodbuda, podpora, poslušanje in slišanje, iskanje komprmisov,
- Prepoznajte njihove potenciale: Vsak otrok ima edinstvene talente in močna področja. Pomembno, da opazite in spodbujate te talente, kar otroku omogoča, da se razvija na področjih, kjer je najboljši.
- Podpirajte in opolnomočite jih: Otroci potrebujejo podporo, da se počutijo samozavestne in sposobne. Bodite prisotni, ko se učijo novih stvari, in jim nudite pozitivno povratno informacijo.
- Ematična komunikacija: Komunikacija je vez med odnosi, ki lahko povezuje ali oddalajuje ljudi med seboj. Tako je zelo pomembno na kaki način se izražamo in s kakšnim tonom kaj izrazimo. Ko dobro opravijo svoje naloge je zaželeno, da jim na glas izrazite kaj so njihove kavalitete, v čem so dobri, kaj jim gre dobro od rok in hkrati ste sočutni do vedenj, kjer so priložnosti za izboljšave.
- Učite jih sprejemanja neuspehov: Pomembno je, da otroci razumejo, da neuspeh ni konec sveta, temveč priložnost za učenje in rast. Pomagajte jim prepoznati, kje se lahko izboljšajo, in jih spodbujajte, da vztrajajo in da zmorejo.
- Vzemite si čas in se učite z njimi: Preživljanje kakovostnega časa z otroki med učenjem krepi vez med vami in jim pomaga razumeti, da je učenje pomembno z vidika notranjega zadovoljstva. Če tega ne zmorete sami, jih napotite na ustrezne ustanove ali poiščite dodatno pomoč.
- Poiščite ustrezno podporo: Če se soočate z izzivi, ki jih sami ne morete premagati, se obrnite na organizacije ki so za to pristojene – kot je Epeka, ki ponujajo podporo in programe, učno pomoč za pomoč otrokom iz ranljivih skupin.
Pomembno je, da se otrokom iz ranljivih skupin zagotovi okolje, kjer se počutijo sprejete in podprte. Ematičen pristop, ki vključuje prilagojene metode učenja, varno okolje in doslednost, je ključen za njihov razvoj. Z razumevanjem njihovih potreb in zmožnosti lahko starši, vzgojitelji in prostovoljci ustvarijo spodbudno okolje, kjer se otroci lahko razvijajo in rastejo.
Menim, da je vsak uspeh otroka iz ranljive skupine dosegljiv, če mu nudimo pravo podporo in ljubečo pozornost. Žal še vedno veliko otrok nima te možnosti. Z vzgojo, ki temelji na spoštovanju in razumevanju v odnosu in neuprabi zunanjega nadzora – kritiziranja, kaznovanja, ustrahovanja, pogojevanja,. lahko spreminjamo življenja otrok, omogočamo njihov napredek ter gradimo bolj enakopravno in vključujočo družbo. Moje izkušnje kot prostovoljka učne pomoči so mi pokazale, da se s razumevanjem, potrpežljivostjo in predanostjo lahko doseže izjemen napredek, ki ne spremeni le življenja otrok, temveč tudi celotne skupnosti.
Prepričana sem, da ni neuspešnih/nesposobnih otrok, so le otroci, ki za določeno učno snov potrebujejo malo več časa in ti ki se hitreje naučijo. In da bi na vsakega otroka bil en mentor, ki ga podpira pri nejegovih potencialih, mu stoji ob strani, tudi v njegovi nemoči, bi lahko vsak učenec bil uspešen.
“VZGOJA –
je moj odnos ob katarem se otroci ob meni lahko počutijo
varne, sprejete, podprte, spoštovane in ljubljene.”
Da se želiš hitreje in lahkotneje povezati z otrokom in prispevati s svojim vedenjem, da te otrok upošteva, sliši in živi svoje potenciale, ter ob tem občuti notranje zadovoljstvo, se lahko prijaviš na brezplačen posvet.
Prijava na brezplačen posvet:
T: 051-211-894
E: petra.cirkovski.mi@gmail.com
Poveži se z mano – za večjo kakovost odnosov – še na:
ZAKAJ?
»Ker se želite počutiti slišan/a, ljubljen/a in upoštevan/a s strani otrok.«
Avtorica: Petra Cirkovski, coachinja za kakovost odnosov